43-150 Bieruń

ul. Chemików 33

Tel./Fax: (32) 216-17-26

Przedszkole nr 1

Agresywne zachowanie dziecka przedszkolnego

Agresywne zachowania dziecka przedszkolnego – jak sobie z nimi radzić

 

Czym jest agresja?

Agresja (łac. aggressio ’napaść’,’natarcie’):1) zachowanie podejmowane z zamiarem        spowodowania szkody, prowadzące do potencjalnie lub faktycznie do negatywnych dla innych konsekwencji(…) (interpersonalna);2) wewnętrzny stan emocjonalno  – motywacyjny jednostki cechujący się irytacją, złością, gniewem,, wrogością, chęcią szkodzenia i  niszczenia;3) skłonność do częstego używania przemocy w relacjach z innymi jako sposób rozwiązywania konfliktów bądź realizacji celów życiowych.

Jakie są źródła agresji?

Uważa się, że przyczyny agresji tkwią w współwystępowaniu specyficznych kombinacji czynników:

• środowiska rodzinnego,

• właściwości dziecka (głównie temperamentalne),

• cech grupy rówieśniczej, środowiska przedszkolnego

• wzorów kulturowych dotyczących przemocy, prezentowanych np. w telewizji.

Bez agresji nikt (ani niemowlę, ani dorosły) nie byłby w stanie zwracać uwagi na swoje potrzeby, nie czułby się dobrze w grupie ponieważ nie znałby w niej swojego miejsca, nie mógł by stwierdzić gdzie sięga jego swoboda zachowania, ani gdzie  się kończy. Agresja jest nieodłączną częścią życia. Dzięki agresji dziecko poznaje świat zależności społecznych, umożliwiających świadome życie zgodnie z naturą. Jednak natura pozostawia dużo miejsca na kulturę. Dzieci bezustannie zbierają doświadczenia związane  z agresją. Widzą agresywne zachowanie u innych osób zarówno w realnym życiu jak i w filmie, albo są ofiarami agresji dorosłych, często najbliższych. Są to modele sytuacji wyzwalających agresję, warunków jej powstawania, reakcji łańcuchowych, eskalacji oraz odpowiednich konsekwencji.” Ten bagaż doświadczeń uczy kiedy zachowanie agresywne jest opłacalne, na ile może przekroczyć dobre zachowanie bez ryzyka konsekwencji. Zbiera też zasób doświadczeń w zakresie prezentowania agresywnego zachowania dla osiągnięcia własnych celów.

Istotnym elementem definiowania agresji jest rozróżnienie zabawy w agresję z prawdziwą agresją. Pamiętajmy, że zwłaszcza chłopcy, posiadają ogromną potrzebę urządzania zabaw z elementem agresji. Zabawy takie mają umowny przebieg i posiadają wbrew pozorom bezpieczny przebieg, w nich ramy możliwego akceptowanego zachowania. W zabawach dzieci odwzorowują własne doświadczenia i obserwacje. Mają możliwość sprawdzenia się w pełnieniu ról fikcyjnych oraz tych prawdziwie społecznych wynikających hierarchii grupy.

Niezbędnym elementem  inteligentnego życia jest dostrzeganie świata uczuć i panowanie nad nimi.

Dzieci w wieku przedszkolnym mają świadomość tego, że mogą odegrać pewną rolę w zmianie czyjegoś stanu emocjonalnego, choć nie potrafią jeszcze wyjaśnić, dlaczego pragną tej zmiany. Umieją kierować własną ekspresją tak, aby uzyskać zamierzony cel.

Problem wychowawczy dla nauczyciela przedszkola stanowią dzieci, które agresję stosują w sposób nawykowy lub  u których rozwinęła się motywacja do szkodzenia innym. Często pojedyncze dzieci, brutalne i trudne do kontrolowania zajmują  czas nauczyciela i dominują działania wychowawcze sprowadzając je do skupienia uwagi na trudnym wychowanku.

Agresywność przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Dzieci awanturnicy w okresie dorosłości sprawiali, że życie rodzinne stawało się szkołą agresji. Rodzice dostarczali dzieciom barwnych i pełnych brutalnej przemocy przykładów agresywności wytyczając tym samym drogę rozwoju emocjonalnego dzieci.

 

Rady  - jak eliminować agresywne zachowania dziecka przedszkolnego:

1. Nie utrwalaj i nie nagradzaj zachowań, które świadczą o niedostatecznym

rozwoju emocjonalnym Nie reaguj na dąsanie się, napady złości,

wymuszanie  – nie kupuj dziecku czegoś wbrew sobie, bo wstydzisz się

w sklepie jego reakcji na twoją odmowę, jeśli dziecko skarży się na inne

dziecko w szkole, nie pochwalaj tego, ale pomyślcie wspólnie, co można

zrobić, by zmienić tę sytuację.

2. Często rozmawiaj o uczuciach. Zadawaj pytania: Co czujesz? Jak sądzisz,

co czuje druga osoba? – młodszemu dziecku zaproponuj, niech narysuje to,

co czuje, ucz słów określających stany emocjonalne, mów o swojej radości,

złości, smutku.

3. Nie myl radzenia sobie z uczuciami z ich wypieraniem przez dzieci.

Wypieranie to jeden z mechanizmów obronnych pojawiający się w trudnej

dla nas sytuacji, świadczy o nieprawidłowościach, radzenie sobie

z uczuciami to umiejętność rozpoznawania uczuć i ich odpowiedniego

wyrażania.

4. Pamiętaj: emocjom nigdy nie należy zaprzeczać! Akceptuj uczucia, słuchaj

bardzo uważnie  – zamiast słuchać jednym uchem, akceptuj uczucia

słowami: „Mmm, rozumiem, chyba jesteś smutny, to musiało być przykre.

Nigdy - nawet w najlepszej wierze – nie mów – nieładnie wyglądasz jak się

złościsz, nie bądź smutny, to głupstwo, nie płacz.

5. Ucz, jak radzić sobie z porażką. Pomóż przeanalizować niepowodzenie,

pomyślcie razem, co można zrobić następnym razem, by uniknąć porażki,

kto może w tym pomóc, czego dziecko dowiedziało się z popełnionych

błędów.

6. Ucz słuchania. Od najmłodszych lat pokazuj dziecku, co to znaczy aktywne

słuchanie, że dobra rozmowa wymaga skupienia, dopytywania, czasu.

7. Pokazuj różne punkty widzenia  – patrzenie na świat oczami innych jest

jedną z cech wysokiej inteligencji emocjonalnej. Dobrym ćwiczeniem, na

przykład w razie konfliktu między dziećmi, jest pytanie - co czułbyś

i myślał, gdybyś był Jackiem, Asią, a nie sobą? Czytając bajki, oglądając

telewizję, zadawaj pytania: co czuli bohaterowie, skąd dziecko to wie, czy

czułby to samo, dlaczego.

8. Dziel się swoimi uczuciami. Jeśli płaczesz przy dziecku, nigdy nie

zaprzeczaj, bojąc się przyznać do łez, gdy dziecko pyta, czy coś się stało,

lepiej powiedzieć: tak, jestem smutna, jest mi przykro, zamiast: nic się nie

stało; jak najczęściej mów o swoich uczuciach – jestem wesoły, złości mnie

to, zawstydziłem się...

9. Opisuj zachowanie i jego skutki, oddzielaj sprawcę od czynu. Okłamałeś

mnie, trudno będzie mi teraz ci zaufać – zamiast zdania – jesteś kłamcą; źle

zrobiłeś – zamiast – jesteś głupi.

10. Ucz, że niewypowiedziane emocje są źródłem konfliktów. Niech dziecko

wie, że czasami trudno odkryć czyjeś uczucia i można się pomylić, pokazuj,

że nagromadzona złość przeciwko koledze może skończyć się agresją.

11. Chwal jak najczęściej. Średnio dziecko słyszy około 50 negatywnych uwag

dziennie  – „nie rób”, „nie wolno”, „zostaw”, itp., a tylko pięć uwag

pozytywnych. Chwalenie ma magiczną moc, bo jest dla dziecka

komunikatem, co zrobiło dobrze (co warto powtarzać), najlepiej opisz, za co

dziecko zasłużyło na pochwałę (ocena typu: ale jesteś zdolny – ma mniejszą

siłę sprawczą).

12. Podkreślaj konsekwencje wynikające z dobrego i złego postępowania

dziecka, unikaj natomiast stosowania kar. Kiedy dziecko widzi

konsekwencje swojego postępowania, łatwiej mu zrozumieć, że to ono

kieruje swoim życiem. Jeśli zaś spotyka się tylko z karą, uczy się, że to

dorośli kontrolują sytuację i podejmują decyzje.

Strategia negocjacji nauczyciela wobec agresji dziecka

Czasem korzystne może być nie zwracanie uwagi na dziecko, które ma

atak złości. Uczy się ono w ten sposób, że nieodpowiedzialne zachowanie jest

nieskuteczne dla osiągnięcia zamierzonego celu.

1. Interweniować gdy dzieci się biją i wyznaczyć wyraźne granice.

2. Zachować spokój i opanowanie wobec szarpiących się dzieci.

3. Gdy negatywne emocje opadną  przeprowadzić wyjaśniającą rozmowę

bez kazań, wyrzutów, obarczania winą kogokolwiek.

4. Wyjaśnić dzieciom dlaczego potępiamy takie zachowanie.

5. Nie bójmy się mówić o naszych myślach i obawach.

6. Dajmy do zrozumienia, że jednoznacznie stajemy po stronie ofiary

konfliktu, nie wywołując wyrzutów sumienia.

7. Dajmy szansę samodzielnie naprawić błąd zamiast zasypywać dzieci

gradem, wyrzutów, uwag i porad wypowiadanych w dobrej wierze.

8. Zamiast karać, pozwolić ponieść konsekwencje złego zachowania.

9. Zaistniałe zdarzenie potraktować refleksyjnie i po pewnym czasie

skorygować czy uzupełnić zaproponowane pomysły.

10.Obdarzyć dziecko zaufaniem, docenić każde nawet najmniejsze

i krótkotrwałe zmiany w zachowaniu.

Warto pamiętać, że:

• Każde zachowanie dorosłego wobec dziecka jest wzorem, jaki ono naśladuje;

• Jeżeli   chcemy   wykluczyć   określone   zachowanie,   nie należy   się   na   nim koncentrować,    natomiast   jeżeli    chcemy    wzmocnić   jakieś  zachowanie powinniśmy je zauważyć i mówić o nim;

• Lepiej udawać, że nie słyszymy niegrzecznego odzywania się do dorosłego, odwrócić, się, gdy dziecko robi coś, co nam się nie podoba, a gdy jest to niemożliwe lepiej jest powiedzieć po prostu „nie podoba mi się twoje zachowanie”,  niż własnym zachowaniem agresywnym wzmacniać reakcje dziecka.

• Każde dziecko chce być pozytywnie oceniane i jeśli zobaczy, zacznie

powtarzać to po to, aby zasłużyć na pozytywną ocenę dorosłych.

Strategie postępowania wychowującego

1. Konsekwentnie karać i nagradzać.

2. Ułatwić dzieciom rozwój ich potencjalnych możliwości, kierowania

własnym rozwojem, podejmowania decyzji i ponoszenia odpowiedzialności

zgodnie z założeniami psychologii humanistycznej.

3. Opracować własną strategię wychowawczą oparta na rozległej wiedzy

pedagogicznej i psychologicznej oraz swojej praktyce.

Najczęściej popełniane błędy

• Okazywanie szacunku dziecku wyłącznie wtedy, gdy wykazuje ono skruchę, 

i dopuszcza go do podejmowania decyzji pod warunkiem, że jest ona taka

sama, jaką proponuje dorosły.

• Uleganie dziecku do czasu wyczerpania się uległości  – wówczas dorosły

stosuje karę, przechodząc  do innej strategii, aby następnie,  z poczuciem

winy za skrzywdzenie dziecka lub brak konsekwencji, znowu cierpliwie

ulegać.

• Popadniecie w  permisywizm,  nie stawianie żadnych granic postępowania,

przywalanie dziecku na całkowitą swobodę manifestowania swoich emocji,

potrzeb a nawet zachcianek.

Metody wyciszania agresji do zastosowania w przedszkolu

Pedagogika zabawy

Zabawy i ćwiczenia interakcyjne, głównie takie, w których nie ma zwycięstwa i przegranej, nie ma więc w nich miejsca na rywalizację i psychiczne napięcie.

Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne . Muzykoterapia

Terapia baśnią. Bajka terapeutyczna. Bajka psychoedukacyjna to taka: której celem jest  „wprowadzenie zmian w szeroko rozumianym zachowaniu dziecka, czyli rozszerzenie możliwego repertuaru zachowań";  bohater bajki ma problem podobny do tego, który przeżywa dziecko.  Drama

Zeszyt metodyczny 2011

Jolanta Kolibowska –doradca metodyczny wychowania przedszkolnego           

––Agresywne zachowania dziecka przedszkolnego – jak sobie z nimi radzić